Webshop laten groeien? Het belang van goede logistiek

Een goede e-fulfilment strategie is cruciaal voor een webshop. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de online shoppers hun aankoopbeslissing baseert op het gemak van bezorgopties. Ook geeft 54% in een ander onderzoek aan, de winkelwagen-pagina te verlaten wanneer de levertijd te lang is of de verzendkosten te hoog zijn. 

Begrippen als ‘gratis verzending’, ‘volgende dag in huis’ of ‘gratis retour sturen’ kunnen dus echt het verschil maken voor het succes van jouw webshop. Zeker voor een online ondernemer, die zijn of haar webshop wilt laten groeien, roept dit vragen op. Kan ik mij zaken als gratis verzending of snelle verzending veroorloven? Kan ik de webshop logistiek zelf regelen of doe ik er goed aan deze logistiek uit te besteden? In deze blog krijg je antwoord op deze vragen.

Het belang van verzending binnen e-commerce

De groei van het aantal webshops zorgt voor een toename in het aantal pakketjes dat verstuurd wordt wereldwijd. Uit bovenstaande cijfers blijkt dat de verzending niet alleen het doel heeft om goederen bij de klant te krijgen, maar ook een belangrijke rol speelt in het beslissingsproces van de consument.

Daarnaast heeft de verzend-ervaring grote invloed op het succes van de webshop, omdat het de loyaliteit van de klant beïnvloed. In een onderzoek geeft namelijk 96% van de online kopers aan nogmaals een aankoop te willen doen, wanneer de bezorging als positief is ervaren. 

Loyale klanten wil je natuurlijk hebben als webshop, want:

  • Het kost meer geld nieuwe klanten te werven, dan bestaande klanten te behouden
  • Zij geven meer geld uit, dan nieuwe klanten
  • Zij geven meer inzicht in je doelgroep, waardoor je bijvoorbeeld ook gepersonaliseerde mail kunt toesturen

Maar welke opties heb je als webshop eigenaar als het gaat om opslag, verpakking en verzending? Zodat je aan de verwachtingen van de koper kunt voldoen. Of beter nog: de verwachtingen kunt overtreffen.

Keuzes in webshop logistiek

Er zijn verschillende keuzes mogelijk om de logistiek van jouw webshop te regelen. Welke verzendmethode het beste bij jouw online onderneming past is afhankelijk van verschillende factoren. Onderstaand vind je de 3 meest voorkomende verzendmethodes met enkele voor- en nadelen.

1. Zelf verzenden

De meeste startende webwinkels zullen er in het begin voor kiezen de verzending zelf te verzorgen. Het aantal producten en orders is dan vaak nog overzichtelijk. 

Een voordeel is dat je in het begin nog kosten kunt besparen en je meer invloed hebt op het verzendproces. Zo kun je zelf de kwaliteit waarborgen en kun je verschillende verpakkingen uitproberen. Ook krijg je meer inzicht en kennis over het verzendproces. Deze kennis kan je later weer van pas komen, wanneer je de logistiek van de webshop gaat uitbesteden.

Nadelen zijn er wanneer je online winkel groter wordt. Dan zullen de kosten oplopen en is er steeds meer kennis en capaciteit noodzakelijk om de logistiek in goede banen te kunnen leiden. Zo neemt de opslag steeds meer ruimte in beslag. Hiervoor moet je opslagruimte vrijmaken of extra opslag regelen. Er moet geïnvesteerd worden in apparatuur, materiaal en een logistiek team worden samengesteld. Zo kunnen alle bestellingen op tijd verpakt en verzendklaar gemaakt worden. Ook moet je gaan nadenken over welke pakketbezorger het beste aansluit bij jouw wensen en eisen. Dit kan nog best lastig zijn aangezien de dienstverlening, verzendvoorwaarden en de tarieven erg kunnen kunnen verschillen per vervoerder.

2. Dropshipping

Niet altijd mogelijk, maar voor een startende webshop wel handig, is dropshipping. Hierbij fungeer jij als handelaar en zal de producent of groothandel zorg dragen voor de logistiek rondom het product dat jij online aanbiedt.

Voordelen zijn dat jij niet hoeft te investeren in het verzendproces, ideaal voor een startende onderneming. Hierdoor zijn er minder financiële middelen noodzakelijk en is het ondernemersrisico lager. 

Natuurlijk zijn er ook nadelen te noemen met betrekking tot dropshipping. De producenten of leveranciers kunnen kosten vragen om gebruik te mogen maken van hun verzendproces. Hierdoor zullen jouw marges, die jij overhoudt aan de verkoop van de producten, kleiner worden. Ook heb je minder invloed op de kwaliteit en levertijd binnen het verzendproces. Negatieve ervaringen zullen ook nadelig zijn voor jouw merknaam.

3. E-fulfilment uitbesteden

Stijgt het ordervolume van jouw webshop snel, dan kom je uiteindelijk voor twee keuzes te staan. Je kunt ervoor kiezen om te investeren in een magazijn, bijbehorende processen en een logistiek team. Maar dat vergt direct een flinke investering. De betere keuze is om de webshop logistiek uit te besteden aan een fulfilment bedrijf. Zodat jij kunt blijven focussen op je core-business. Kies je voor het uitbesteden van de e-fulfilment (ook wel e-commerce fulfilment genoemd), dan worden de logistieke processen van je webshop volledig overgenomen. Denk daarbij aan zaken als: ontvangst van de online bestelling, voorraadbeheer, orderpicking, inpakken, verzenden en zelfs de retourverwerking of klantenservice kunnen worden uitbesteed.

Kiezen voor e-fulfilment biedt jouw onderneming vele voordelen. Enkele van deze voordelen zijn:

  • Je hoeft niet te investeren in de logistieke processen.
  • Je kunt gemakkelijker verandering in ordervolumes opvangen. 
  • Je hoeft je geen zorgen te maken over verzendvoorwaarden. 
  • Je kunt verschillende verzendopties aan jouw klanten aanbieden. 
  • Je krijgt meer inzicht in het logistieke proces van de webshop, wanneer het fulfilment bedrijf ook een online dashboard aanbiedt.
  • Je minimaliseert nevenactiviteiten, zodat je meer focus hebt voor de webshop.

Natuurlijk kunnen er ook nadelen zijn wanneer je de webshop logistiek uitbesteedt. Je geeft het logistieke proces uit handen, dus je hebt ook minder invloed hierop. Daarnaast kan het lastig zijn om fulfilment bedrijven met elkaar te vergelijken als het gaat om offertes, kwaliteit, expertise en dienstverlening.

Webshop logistiek als concurrentievoordeel?

Doordat de consument steeds hogere eisen stelt aan hun verzending zal het belang van een goede e-fulfilment strategie steeds groter geworden. Het goed inregelen van de webshop logistiek binnen jouw onderneming zal dus verschil maken in de concurrentiepositie van jouw online winkel en uiteindelijk bijdragen aan het succes van jouw onderneming. Kies je logistieke partner dus zorgvuldig uit, zodat jij je volledig kunt focussen op jouw core-business.

Meer weten over hoe je nu de juiste logistieke partner kan vinden voor jouw online onderneming? Lees dan ook onze blog ‘Hoe kies je een fulfilment bedrijf voor jouw webshop?’. 

Of neem vrijblijvend contact op met Active Ants voor meer informatie en de mogelijkheden die wij jouw webshop kunnen bieden als e-fulfilment specialist!

Heb je vragen? Neem contact met ons op.

+31(0)30 2271025

Neem contact op

Ben je benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Vraag een offerte aan.

Bel ons of;

Vraag een offerte aan