Het retourproces; van kostenpost naar kansenpost

Het aantal online aankopen heeft de afgelopen periode door corona een enorme boost gekregen. Maar daar waar meer wordt besteld, stijgt ook het aantal retouren. Een snel en soepel retourproces is dan meer dan welkom, zowel voor de klant als voor de webshopeigenaar. Daarom ontwikkelde Code de slimme Returns-app.

Efficiënter en aantrekkelijker

‘’Net als iedereen houden wij bij Code, zowel voor als na de check-out, van simpel en efficiënt online shoppen’’, zegt Wouter Monkhorst, CEO van Code, een Shopify webshop development bureau. ‘’Onze app zorgt, in nauwe samenwerking met logistieke partners, voor een eenvoudige en automatische afhandeling van Returns & Exchanges. Hierdoor heeft de webshop de kans om de relatie met zijn klant te verlengen, data te verzamelen en uitstekende service te verlenen waar klanten echt blij van worden. Met deze app helpen we ondernemers om het retourproces te transformeren van een kostenpost naar een kansenpost. Het maakt het retourproces efficiënter en ruilen aantrekkelijker, maar verlaagt ook retourkosten en vermindert het totaal aantal retouren.’’

Eenvoudig en overzichtelijk

‘’Het werkt zeer eenvoudig’’, legt Wouter uit. ‘’In de app melden klanten zelf online hun retour aan. Ze loggen in met hun ordernummer en postcode, en kiezen vervolgens uit diverse ruilopties of terugsturen. De fulfilment-partner ontvangt een melding van de retour en de reden, en de klant ontvangt direct een (online of print) retourlabel. Na controle van de ontvangen retour wordt de info overzichtelijk bijgewerkt in de Shopify admin-omgeving van de webshop.

Wanneer de Refund- of Exchange-order is aangemaakt ontvangt de klant automatisch een bevestigingsmail. Hiermee kun je, door de retouren in bulk af te handelen, tot wel 80-90% tijd besparen.Klanten worden proactief geïnformeerd over de retourstatus. Dit scheelt vragen en tijd van de klantenservice. Ook is het mogelijk om verschillende retourregels per land in te stellen, zoals andere retourkosten of retouren niet aan te bieden als optie. De centrale online retourregistratie van Shopify geeft direct inzicht in welke producten het vaakst retour komen en waarom.”

Behoud je klanten en omzet met ruilen

‘’Door de ruilfunctie in de app heb je meer kans om je klant tijdens het retourproces te behouden waardoor je als het ware opnieuw verkoopt’’, aldus Wouter. Veel mensen sturen producten terug en denken: “ik bestel later wel een nieuwe maat”. Maar dat vergeten ze, of erger: dan kopen ze bij een andere webshop. De Returns-app scheelt veel omzetverlies. 

Sneller ruilen en retourneren bij MUD Jeans en MR MARVIS

De Code Returns app integreert inmiddels met Active Ants. Enkele klanten maken al gebruik van deze app. ‘’Klanten melden zelf hun retour aan wat sneller en minder foutgevoelig is’’, vertelt Petra Wentholt van MUD Jeans. ‘’Zodra de retouren door Active Ants als ontvangen zijn gemeld, kunnen we met één druk op de knop het hele retourproces bedienen voor zowel koop- als lease orders.’’

Ook voor MR MARVIS is de app een uitkomst. “De app automatiseert het retourproces, waardoor het makkelijker en leuker wordt voor de klant en kostenefficiënter voor ons. De Code Returns-app draait nu in acht verschillende landen en heeft gezorgd voor een vermindering van 70 tot 90% aan FTE’s die zich bezighouden met retourafhandelingen”, aldus Carl Brenninkmeijer van MR MARVIS.

Code Returns app op de website van MR MARVIS

Neem contact op met ons sales team
contact

Jarno Twijnstra
Salesmanager
+31 628 97 19 51
E-mail Jarno Twijnstra

contact

Ruud Reijmerink 
Business Development Manager
+31 650 29 41 02
E-Mail Ruud Reijmerink 

contact

Ronald Metselaar
Sales Director Europe
+31 639 19 19 67
E-Mail Ronald Metselaar